De Merlaan is voorstander van mobiliteit met respect voor iedere weggebruiker. Niet tégen een bepaald vervoermiddel, maar vóór een volwaardige plaats binnen de gemeente voor elk vervoermiddel. Het circulatieplan binnen het mobiliteitsplan moet voor alle verkeersdeelnemers de toegang tot alle bestemmingen verbeteren en de veiligheid verhogen.
Duidelijke communicatie
Bij herinrichtingen en nieuwe straten of woonwijken moet de weginfrastructuur voor iedere weggebruiker duidelijk zijn. Verantwoordelijk rijgedrag wordt afgedwongen via aangepaste weginfrastructuur en trajectcontroles (bv. Vossenhol, Donk).
Andere voorstellen
Ten slotte wil De Merlaan bij de ontwikkeling van de N9, N44 en N49 voldoende oversteekmogelijkheden voor landbouwvoertuigen voorzien.
Niet bestraffen maar belonen
Een positief alternatief naast het bestraffen van snelheidsovertredingen is het oprichten van een snelheidsspaarpot. Via permanente metingen kan geregistreerd worden hoeveel weggebruikers zich aan de opgelegde snelheid houden.
Hiermee zou een buurt waarin de weggebruikers zich aan de opgelegde snelheid houden beloond worden. Met deze spaarpot kan de buurt leuke initiatieven nemen. Vb. plaatsen van een zitbank, speeltoestel.
Maldegem als fietsgemeente
Landbouwwegen moeten worden aangepast aan het hedendaags landbouwverkeer, maar tegelijk ook veilige fietswegen zijn. Deze wegen worden uitgerust met uitwijkstroken en grasdallen en moeten tevens voldoende breed zijn.
Bij sneeuw en ijzel moeten fiets- en voetpaden prioritair worden gestrooid.
Om de Maldegemse handel en horeca te versterken worden 'deelfietsen' overwogen op de randparkings.
Ook wordt actief ingezet op fietsstraten in alle dorpskernen.
Ten slotte ijvert De Merlaan voor fietsvoorzieningen aan de kreek in Middelburg.
De Merlaan voorziet de volgende parkeermogelijkheden:
Verder wil De Merlaan optimaal gebruik maken van digitale kennis en de digitale mogelijkheden van externe partners, zoals een parkeerbegeleidingssysteem ism Be-mobile en Eandis.
Ten slotte denkt De Merlaan aan een parkeercompensatiefonds, zodat projectontwikkelaars die niet kunnen voldoen aan de opgelegde parkeernorm toch kansen krijgen om hun project te realiseren.
Op het vlak van openbaar vervoer ijvert De Merlaan voor:
Daarnaast stelt De Merlaan voor om mee te werken aan het pilootproject “zelfrijdend vervoer”, als aanvulling op het regulier openbaar vervoer op o.m. het industrieterrein.
De Merlaan wil economische activiteiten steunen met degelijke openbare voorzieningen:
Daarnaast pleit De Merlaan voor de creatie van een aanspreekpunt binnen de gemeentelijke dienstverlening, waar tevens kan worden doorverwezen naar het provinciaal landbouwloket voor de verdere begeleiding van landbouwers en ondernemers.
De strategische ligging van ons industrieterrein is een troef voor onze gemeente. Een goede en degelijke ontsluiting is dan ook van grootbelang. Samen met de bedrijven en in overleg met de betrokken instanties streven we naar de beste ontsluiting.
De Merlaan denkt ook aan: