Pijler 3:   Ruimte en mobiliteit in alle leefkernen

 De Merlaan is voorstander van mobiliteit met respect voor iedere weggebruiker. Niet tégen een bepaald vervoermiddel, maar vóór een volwaardige plaats binnen de gemeente voor elk vervoermiddel. Het circulatieplan binnen het mobiliteitsplan moet voor alle verkeersdeelnemers de toegang tot alle bestemmingen verbeteren en de veiligheid verhogen.

 

Veiligheid

Duidelijke communicatie

Bij herinrichtingen en nieuwe straten of woonwijken moet de weginfrastructuur voor iedere weggebruiker duidelijk zijn. Verantwoordelijk rijgedrag wordt afgedwongen via aangepaste weginfrastructuur en trajectcontroles (bv. Vossenhol, Donk).

 

Andere voorstellen

  • De Merlaan wil aan tafel zitten met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV ) om keerbewegingen toe te laten op de N9, om sluipverkeer door het centrum te weren. (bv. Hillestraat , Sint Barbarastraat).
  • Een ander voorstel is om met AWV te onderhandelen om in de fietstunnel onder de N49 ter hoogte van de Vakebuurtstraat, ook voertuigen toe te laten (bv. ter hoogte van Vakeleie).
  • Nog een punt van onderhandeling  met AWV beoogt om bij het omvormen van de N9, N44, N49 voldoende veilige oversteekmogelijkheden te verkrijgen voor o.m. fietsers en landbouwvoertuigen.
  • Bij de brug aan de Bredeweg moeten waarschuwingslichten komen.
  • Aan scholen kan de veiligheid verhoogd worden door o.m. de invoer van venstertijden bij de begin- en einduren van de school.
  • Ten slotte pleit De Merlaan voor een verbod op zwaar vervoer in centrum Maldegem met uitzondering van bestemmingsverkeer.
  • Veiligheid in onze landelijke gemeente blijft een prioriteit. Blijvend investeren in politiewerking en brandweer is daarbij noodzakelijk. Hier pleit De Merlaan voor het behoud van de politie- en brandweerzone Meetjesland.
  •  Ten slotte wil De Merlaan bij de ontwikkeling van de N9, N44 en N49 voldoende oversteekmogelijkheden voor landbouwvoertuigen voorzien.

 

Niet bestraffen maar belonen

Een positief alternatief naast het bestraffen van snelheidsovertredingen is het oprichten van een snelheidsspaarpot. Via permanente metingen kan geregistreerd worden hoeveel weggebruikers zich aan de opgelegde snelheid houden.

  

Hiermee zou een buurt waarin de weggebruikers zich aan de opgelegde snelheid houden beloond worden. Met deze spaarpot kan de buurt leuke initiatieven nemen. Vb. plaatsen van een zitbank, speeltoestel.

  

Maldegem als fietsgemeente

Landbouwwegen moeten worden aangepast aan het hedendaags landbouwverkeer, maar tegelijk ook veilige fietswegen zijn. Deze wegen worden uitgerust met uitwijkstroken en grasdallen en moeten tevens voldoende breed zijn.

 

Bij sneeuw en ijzel moeten fiets- en voetpaden prioritair worden gestrooid.

 

Om de Maldegemse handel en horeca te versterken worden 'deelfietsen' overwogen op de randparkings.

 

Ook wordt actief ingezet op fietsstraten in alle dorpskernen.

 

Ten slotte ijvert De Merlaan voor fietsvoorzieningen aan de kreek in Middelburg.

 

Parking

De Merlaan voorziet de volgende parkeermogelijkheden:

  • een ondergrondse parking in het centrum van Maldegem;
  • een semipublieke parking in samenwerking met de school Maricolen;
  •  een gedifferentieerde blauwe zone in het centrum van Maldegem;
  • een verblijfsaccommodatie voor mobilhomes;
  • vrachtwagenparking op het bedrijventerrein.

Verder wil De Merlaan optimaal gebruik maken van digitale kennis en de digitale mogelijkheden van externe partners, zoals een parkeerbegeleidingssysteem ism Be-mobile en Eandis.

 

Ten slotte denkt De Merlaan aan een parkeercompensatiefonds, zodat projectontwikkelaars die niet kunnen voldoen aan de opgelegde parkeernorm toch kansen krijgen om hun project te realiseren.

 

Openbaar vervoer

Op het vlak van openbaar vervoer ijvert De Merlaan voor:

  • een centrale bushalte aan de markt;
  • het inleggen van een snelbus naar Gent en Aalter;
  • minstens één volledig uitgeruste bushalte met aangepaste opstap per leefkern;
  • voldoende fietsstallingen in de nabijheid van de bushaltes;
  • de aanschaf van een gemeentebus ten dienste van allerlei activiteiten vanuit alle leefkernen.

 

Daarnaast stelt De Merlaan voor om mee te werken aan het pilootproject “zelfrijdend vervoer”, als aanvulling op het regulier openbaar vervoer op o.m. het industrieterrein.

 

Mobiliteit en Economie

De Merlaan wil economische activiteiten steunen met degelijke openbare voorzieningen:

  • wegen in goede staat en voorzien van nutsvoorzieningen;
  • regelmatig onderhouden grachten.

 

Daarnaast pleit De Merlaan voor de creatie van een aanspreekpunt binnen de gemeentelijke dienstverlening, waar tevens kan worden doorverwezen naar het provinciaal landbouwloket voor de verdere begeleiding van landbouwers en ondernemers.

 

De strategische ligging van ons industrieterrein is een troef voor onze gemeente. Een goede en degelijke ontsluiting is dan ook van grootbelang. Samen met de bedrijven en in overleg met de betrokken instanties streven we naar de beste ontsluiting.

 

De Merlaan denkt ook aan:

  • een vrachtwagenparking op bedrijventerreinen en langs de grote assen;
  • een parkeerverbod voor vrachtwagens in centrumstraten;
  • een beter en veilig fietsverkeer naar de bedrijven;
  • sportfaciliteiten in de bufferzone van het industrieterrein en ook tussen de bedrijven.